Ticker

6/recent/ticker-posts

Ad Code

Responsive Advertisement

Aiskrim Goreng - semudah A,B,C


Assalamualaikum semua...Hmmm...sedang berfikir nak buat menu apa untuk minum petang ni?Ok..jom kita cuba buat AISKRIM GORENG..mudah je... (",) (",)


Aiskrim Goreng 🍞🍦semudah ABC
👇 👇
👇 👇
Bahan-bahan
👉Aiskrim
👉Roti
👉Cawan (untuk tekap)


Mengikut turutan, Langkah 1 - Langkah 4.Bahagian lebihan roti (pada Langkah 4) jangan dibuang. Boleh dibuat Puding Roti atau Cucur. Untuk cucur roti, ramaskan lebihan roti, tambah bawang dadu, tambah lobak yang diparut dan daun bawang. Kemudian gaulkan pula dengan telur dan susu. Bulat-bulatkan membentuk cucur, goreng pun sodappp...hihi..




Langkah ke 5, inilah rupa roti yang telah diletak dengan aiskrim di bahagian dalamnya. Aiskrim tidak perlu terlalu banyak, untuk elakkan roti terbuka semasa digoreng.

Langkah ke 6, setelah siap roti tersebut dibalut dengan plastik (seperti plastik membalut buah) untuk mengelakkan roti dari melekat. Kemudian, simpan di dalam freezer beberapa jam (2-3 jam) terlebih dahulu. Ini dilakukan untuk mengeraskan aiskrim supaya semasa menggoreng aiskrim tidak terlalu cair dan terkeluar dari roti. 
Langkah ke 7, semasa menggoreng minyak tak perlu terlalu banyak tapi pastikan minyak betul-betul panas baru dimasukkan roti tersebut. Pusing-pusingkan kedua-dua belah roti, anggaran 5-6 sahaja untuk setiap bahagian. Bila roti kelihatan agak kekuningan, terus dipusingkan dan diangkat. 
Tadaa....hasilnya...Siaplah AISKRIM GORENG untuk minum petang semua.. Selamat mencuba.. (",) (",)
Kredit to: Nur Azatul Amira, Resepi Sheila Rusly
Reactions

Catat Ulasan

0 Ulasan