Ticker

6/recent/ticker-posts

Ad Code

Responsive Advertisement

10 Tanda anda sudah matang bermain media sosial


Dalam dunia moden hari ini, rata-ratanya kesemua daripada kita mempunyai sekurang-kurangnya satu akaun media sosial. Tidak kiralah facebook, instagram, weechat dan lain-lain, yang pastinya kita pada hari ini menggunakan media sosial sebagai salah satu cara untuk berkomunikasi dan mengetahui perkembangan diri masing-masing. 

Namun begitu, tidak semua perkara patut kita muat naik ke dalam media sosial. Kita tetap masih punya batas tertentu yang perlu kita jaga sebagai orang Islam dan juga sebagai manusia secara amnya. 

Tuan Khairul Hakimin Muhammad dalam salah satu postingnya di facebook telah menyenaraikan 10 tanda bahawa anda sudah matang bermain media sosial. Antaranya ialah :

1. Hanya memuat naik perkara yang perlu sahaja. Hal peribadi, kejayaan atau kesedihan yang tidak mempunyai apa-apa impak kepada pembaca lain, tidak dimuat naik kepada umum.

2. Bermain media sosial hanya pada waktu-waktu tertentu sahaja. Masih boleh berinteraksi dengan baik bersama kawan-kawan dan keluarga.

3. Pilih bahan bacaan yang betul dan tepat. Tidak sesekali mengikut rentak orang lain dengan mengetahui hal viral yang tidak penting, tidak perlu dan membuang masa.

4. Hanya tekan butang share apabila perkara itu sahih, memberi impak positif dan untuk menyebarkan kebaikan sahaja. Selain dari itu, abaikan.

5. Banyak memberi peluang kepada diri untuk siasat terlebih dahulu mana-mana berita sebelum copy dan paste di medan lain seperti whatsapp dan sebagainya. Tak perlu jadi hero untuk sentiasa kekal nombor 1 dalam menyampaikan berita. Tak ada siapa nak anugerahkan perkara itu.

6. Menghormati perbezaaan apabila ada perbincangan. Sekiranya dikecam kerana berbuat salah dan silap, tak perlu bertahan untuk sombong, boleh sahaja memohon maaf dan teruskan bermain media sosial seperti biasa. 

7. Tidak mengecam orang lain sekiranya dia berbuat salah dan silap. Tegur dengan baik dan lebih baik secara PM tepi.

8. Tak perlu paksa orang untuk menerima pendapat atau cadangan kita. Sekiranya ada yang tidak bersetuju dengan apa yang kita utarakan, berlapang dada untuk terima.

9. Menghormati tuan punya posting tanpa perlu copy paste. Sekiranya mahu kongsi, klik butang share. Copy dan kemudian letak kredit di medan sama (Facebook) tetap tidak ada integriti. Jika paste di web, blog, whatsapp dan medan lain, ia ok.

10. Sesekali, enjoy sahaja bermain media sosial. Banyakkan buat posting kebahagiaan, hentikan kecam sana kecam sini. Tulis benda baik, kongsi perkara yang kita suka buat dan sentiasa kemaskini kebaikan, ia akan kembali semula kepada kita. Audien kita adalah apa yang kita muat naik.

Begitulah antara 10 perkara yang Tuan Khairul Hakimin Muhammad telah senaraikan berkaitan dengan media sosial. Jadi, sama-samalah kita semak diri dan perbaiki dari masa ke semasa ya. 

Reactions

Catat Ulasan

0 Ulasan